torsdag 24 november 2011

"No lines"-effekt med Skogstokiga digitala motiv inspirerat av Hanna

Hej hej på er alla!
Digitalt motiv med "No lines" (inga linjer)-effekt?
Det var min utmaning. Ja, kanske inte helt utan linjer.
Stödlinjer behövs ju men de ska vara ljusare/svagare och
i dagens inlägg visar jag steg för steg hur jag löste det.
...............................................
Jag brukar...
... besöka Hannas blogg.
Hanna är en ung tjej med en otrolig magisk talang.
Hon gör de mest fantastiska alster och jag blir imponerad varje gång jag
besöker hennes sida.
För en tid sedan visade hon ett underbart kort där själva motivet var gjort med
Det var med en gummistämpel och då jag fick idén att
göra det med ett av mina digitala Skogstokiga motiv.
Resultatet ser ni här nedan :O)
...................................
Jag har valt "Digi Flicka med hjärta" som är
en av mina personliga favoriter.
.........................................
*
1.
Infoga en bild i programmet Word
*
*
2.
Gå in under format/figursättning och välj t.ex. "Tätt".
Nu kan du flytta bilden hur du vill på pappret.
---------------------------
FÖR ATT ÄNDRA STORLEK PÅ BILDEN
Håll inne tangenten "Shift" och sätt muspekaren i höger hörn.
Dra snett uppåt och utåt för STÖRRE storlek.
Dra snett inåt mot mitten för MINDRE storlek.
*
3.
För att bilden ska bli ljusare.
Markera bilden. Gå in under Format och sedan på Ljusstyrka.
Nu är bilden i normalläge.
*
4.
Nu är bilden 20% ljusare
*
5.
Nu är bilden 40% ljusare.
*
6.
För att få bilden ännu ljusare. Klicka på "Alternativ för bildkorrigeringar".
*
7.
Välj "Bild". Och där ser du att ljusstyrkan är 40%.
*
8.
Jag har skrivit i 60% istället för 40%. För det var den ljusstyrkan jag ville ha.
Bilden blir lite mörkare när man skriver ut den, än vad den ser ut på datorskärmen.
Men man kan prova sig fram för att se vad som funkar bäst.
*
9.
Nu är motivet utskrivet.
*
10.
Så här ljust blev det.
*
11.
Här har jag målat motivet färdigt med Promarkespennor.
12.
Här har jag fyllt i ögon, näsa och mun med en svart smal penna och
ritat lite med vit penna (Gelly Roll White)
Såååååååååååå. Nu är motivet klart!
Inom snar framtid får ni se vad jag gjort för alster med motivet :O)
Hoppas ni blir inspirerade.
Skogstokiga pysselkramar
Petra

2 kommentarer:

Cathrin sa...

Men oj vilket trolleri....helt fantastiskt tjusigt. Nu måste jag kika in hos Hanna oxå....nyfiken:-)
Kram Cathrin

leamon sa...

Det är ju så grymt snyggt!!!